СЦЕНІЧНЕ МОВЛЕННЯ – ОСНОВА РОБОТИ НАД аудіоКНИГОЮ

Локдаун і карантин не перешкода для творчості. Юні журналісти #ІТА_ЮНПРЕС #КПДЮ розпочали роботу над записом книги для дітей із порушенням зору в рамках проєкту «МАЙСТЕРНЯ МОЖЛИВОСТЕЙ «МИ РАЗОМ». Для запису аудіокниги обрали твори: «Game over» Олександра Есаулова та «Пригоди Марійки Михайлової» Марини і Сергія Дяченків. 

Спочатку в програмі підготовки будуть заняття зі сценічного мовлення, скоромовки, артикуляційна гімнастика, розбір характерів героїв і багато. Тож почали свою роботу зі сценічного мовлення. Мається на увазі робота над диханням, голосом, дикцією, вимовою.

ДИХАННЯ

Від правильного дихання залежить чистота, правильність, красота голосу та його зміна. Перед тим як розпочати говорити, треба зробити вдих. При вдиханні легені наповнюються повітрям, грудна клітина розширяється, ребра підіймаються, а діафрагма опускається. Повітря знаходиться в легенях та в процесі мовлення поступово економно витрачається.

СЦЕНІЧНА МОВА

Через майстерність вимови актор передає глядачеві внутрішній світ, соціальні, психологічні, національні, побутові риси характеру персонажа. Це один із професійних засобів виразності актора. На жаль, але частіше за все, гарний голос і правильна вимова – це не подарунок долі, а результат копіткої роботи над ними. 

Дуже важливо знати не лише ЩО говорити, але і ЯК говорити. Звідси, особлива увага до звучання слова, його вимови, увага до дикції. Мова в’яла, монотонна затуманює зміст сказаного і не сприймається слухачами.

ПОРАДИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ ВИМОВИ 

  • Можна записати свій голос на диктофон і, щоразу його прослуховуючи, спробувати полюбити.
  • Часто співати. Добре, якщо ви любите співати в караоке – це зміцнить ваші зв’язки, і ви зможете в подальшому без особливої напруги виголошувати промову.

Більше читайте, збагачуйте свій словниковий запас, використовуйте будь-яку можливість розповісти що-небудь співрозмовникам, позбавляйтеся від дефектів мовлення і слів-паразитів.

АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА

Людина від народження наділена досконалим мовним апаратом. Сюди входять: язик, губи, зуби, щоки. За допомогою цих органів ми розмовляємо. Та щоб мова наша буле ще кращою мовний апарат потрібно щодня тренувати, виконуючи спеціальні вправи. 

1.         Губи складіть «трубочкою» вперед –посмішка до вух – губи трубочкою вперед – посмішка до вух. Виконувати 8 разів.

2.         Губи трубочкою вправо – губи трубочкою вліво. Виконувати 8 разів.

3.         Губи трубочкою по колу. Чотири рази в один бік. Чотири рази в інший.

4.         Язиком по зубах вправо 4 рази і стільки ж вліво.

5.         Щелепа розслабляється падає вниз – повертається назад 8 разів.

6.         Щелепа розслабляється. В нижньому положенні вправо-вліво-вправо-вліво .

ВПРАВА ЗІ ЗВУКАМИ

Колективно говоримо довгі голосні з затуханням. Таким чином ми вчимося керувати своїм голосом.

1.         І-і-і-і-і-і-і

2.         Е-е-е-е-е-е

3.         А-а-а-а-а-а

4.         О-о-о-о-о-о

5.         У-у-у-у-у-у-у

6.         И-и-и-и-и-и

СКОРОМОВКА

Розвитку техніки мовлення, чіткій вимові слів і фраз допомагають скоромовки. Скоромовку треба проговорювати через дуже повільну, чітку мову. Після довгого та багаторазового повторення одних і тих же слів через скоромовки, мовний апарат стає настільки вправним, що привчається виконувати ту ж роботу в дуже швидкому темпі. 

Потрібно промовляти кожну скоромовку спочатку беззвучно, але артикулюючи, потім переходити на шепіт і лише потім – вголос, спочатку в повільному темпі, а далі – в швидкому, пам’ятаючи про чіткість вимови.

ПРИКЛАДИ СКОРОМОВОК

Ведмедику, ледащо,

Вліз на пасіку нащо?

Буду джмеликом дзижчати,

Буду меду куштувати.

Їхала Хима до Максима

Візком-тарадайкою;

Тарадайка торохкоче,

Сива кобила везти не хоче.

У діброві – дуби,

Під дубами – гриби,

Трава – між грибами,

Хмарки – над дубами.

Павло і Пилипко

Поливали липки.

Виросли липки

У Павла і Пилипка.

А дідусь Опанас

Нам купив ананас.

Тож приходьте до нас –

Почастуємо вас.

У долині жив удав.

Удавав, що він все знав.

Удавав, що все умів.

У траві хвостом вертів.

Мавпенятко мовить: «Мамо,

Масла, моркви, маку мало.

Миска, мамочко, мілка,

Мало містить молока».

Лиска лащить лисеня,

А лосина – лосеня.

Лев ласкаво лапою

Левеня поляпує.

Ось спритно шиють вісім ос

Аж вісім ворків осам –

Пообіцяв тим осам хтось

Аж вісім ворків проса.

Ґава ґаву запитала:

– Ти на ґанок не літала?

 Не літала я на ґанок,

То й проґавила сніданок.

Якось Яків сіяв мак

Так-сяк, абияк.

Визрів ярий Яків мак,

Та щось коле, як їжак.

Шило шубку Шурі шило,

Шовком, шерстю, шви обшило.

Вийшла шубка прехороша

Нашій Шурі на порошу.

Біля саду, біля броду,

Бабин виораний город.

Барабанять по городу 

Бараболя та горох.

Обережний хитрий лис

До нори вечерю ніс.

Біг додому лісом лис,

Шелестів над лисом ліс.

В горішнику горішенька

Горішками обвішана.

Оришка і Тимішко

Обтрушують горішки.

Для синків-молодців

Мати напекла млинців.

І хвалили молодці

Ті млинці на молоці.

ІНТОНАЦІЯ

Потрібно промовити фразу «Яка у нього професія» різною інтонацією. Гуртківці по черзі беруть картки із зазначеним тоном (захоплення, співчуття, презирство, зневагу, питання, заздрість, питання-перезапит, здивування, страх, засудження, єхидство, радість, тривога, полегшення).

Красива мова потрібна не тільки акторам, вона ― дуже важливий чинник для успіху в кар’єрі та особистому житті. Пам’ятайте, що тільки регулярне виконання всіх вправ зі сценічного мовлення гарантує вам хороший і стійкий результат.

Наталя Плохотнюк, кер-к гуртків «Репортери», «Краєзнавча журналістика», ІТА ЮН-ПРЕС КПДЮ